Spełnienie standardów nadzorczych

Spełnienie wszystkich wymogów nadzorczych w zakresie zarządzania ryzykiem operacyjnym.

Zarządzanie ryzykiem z najwyższą starannością

Zgodność z najlepszymi praktykami zarządzania ryzykiem, wykorzystując standardy określone w Rekomendacji M.
 

Kontrola wewnętrzna w świetle Rekomendacji H

Wdrożenie QUANT RO gwarantuje realizację wymogów kontroli wewnętrznej zgodnie z najwyższymi standardami.
 

Doskonałość operacyjna z QUANT RO

QUANT Ryzyko Operacyjne (QUANT RO) to kompletna odpowiedź na wymogi stawiane bankom w Rekomendacji M. Oferuje zaawansowane funkcje identyfikacji potencjalnych zagrożeń, narzędzia do precyzyjnej oceny ryzyka operacyjnego, a także efektywne mechanizmy redukcji ryzyka. Dodatkowo, umożliwia bieżące monitorowanie wprowadzonych działań oraz generowanie raportów, co pozwala na skuteczne spełnianie wymogów regulacyjnych. Dopasowując się do specyficznych potrzeb sektora bankowego, oferuje kompleksowe wsparcie w efektywnym zarządzaniu ryzykiem operacyjnym, spełniającjednocześnie wymogi regulacyjne.

Fragment protokołu – raport: Testy Warunków Skrajnych

Kluczowe funkcje

Rejestracja i analiza zdarzeń operacyjnych – systematyczna ewidencja i klasyfikacja zdarzeń, umożliwiająca głęboką analizę i identyfikację trendów.
 

Wskaźniki ryzyka (KRI) – automatyczne wyliczanie wskaźników ryzyka, wspierane przez elastyczne definicje i metodologie wyznaczania limitów.

Plany działań – zarządzanie odpowiedziami na ryzyka, w tym definicja zadań i monitorowanie realizacji, zwiększające skuteczność działań naprawczych.

Matryca kontroli – definiowanie i monitorowanie kluczowych mechanizmów kontroli ryzyka w banku, zapewniające ciągłość operacyjną i zgodność z najlepszymi praktykami.

Samoocena ryzyka operacyjnego – realizacja kwestionariuszy oceny ryzyka, pozwalające na obiektywną i systematyczną analizę poziomu ryzyka operacyjnego.

Raportowanie i archiwizacja – bieżące i historyczne raportowanie zdarzeń operacyjnych, kluczowe dla audytów i oceny efektywności działań.

QUANT RO to także:

  • intuicyjny i prosty sposób wprowadzania wymaganych danych,
  • dashboardy aktualizowane w czasie rzeczywistym, prezentujące aktualny profil ryzyka, widoczne dla uprawnionych pracowników banku,
  • elastyczna konfiguracja odzwierciedlająca strukturę banku, jednostek organizacyjnych i wydziałów,
  • dopasowanie zakresu zbieranych informacji do własnych potrzeb i struktury banku,
  • zarządzanie uprawnieniami użytkowników,
  • rejestracja zdarzeń na podstawie ujednoliconego formularza, co wpływa na poprawność i porównywalność wprowadzanych danych,
  • rejestracja zdarzeń w oparciu o słowniki dotyczące rodzaju, kategorii i nazwy zdarzeń operacyjnych zgodnie z Rekomendacją M z możliwością indywidualnej konfiguracji,
  • samoocena ryzyka wyliczana na podstawie współczynnika incydentów (IR),
  • zawężana możliwość wyboru kategorii i nazwy zdarzenia w zależności od wybranego rodzaju zdarzenia , co ułatwia
  • rejestrowanie zdarzeń operacyjnych,
  • konfigurowalne powiadomienia e-mail dla pracowników, kontrolerów i właścicieli ryzyka o konieczności wykonania kontroli zdarzeń, weryfikacji wskaźników i zbliżających się terminach,
  • systemowe podpowiedzi i informacje dla osób rejestrujących zdarzenia operacyjne,
  • automatyczne wyliczanie wskaźnika bazowego,
  • historia wszystkich zmian z oznaczeniem osoby edytującej, daty, godziny edycji i możliwością podglądu poprzednich wartości,
  • statusy dotyczące weryfikacji zdarzeń operacyjnych i wskaźników KRI, aktualności samooceny procesu oraz
  • zatwierdzenia raportowanych protokołów.

Dodawanie zdarzenia operacyjnego

Rejestr zdarzeń operacyjnych

Korzyści z wdrożenia QUANT RO

Systematyczny monitoring i ewidencja zdarzeń operacyjnych, w tym klasyfikacja i kwantyfikacja strat oraz funkcjonalność automatycznego tworzenia raportów na podstawie zebranych informacji wraz z graficznymi elementami prezentującymi profil ryzyka w banku ułatwiają identyfikację i adekwatne reagowanie na potencjalne ryzyka.

Elastyczność QUANT RO pozwala na szybkie i samodzielne dostosowanie systemu do dynamicznie zmieniających wymogów dotyczących zarządzania ryzykiem operacyjnym, jak również do zmian zachodzących wewnątrz organizacji.

Możliwość definiowania przyczyn wystąpienia zdarzenia, planów działań naprawczych i zapobiegawczych w odpowiedzi na wykryte ryzyka i straty operacyjne, jak również wyznaczanie właścicieli procesów i osób odpowiedzialnych za cykliczne kontrole wskaźników zwiększają świadomość pracowników na temat profilu ryzyka operacyjnego w banku.

Kompleksowa analiza strat operacyjnych i newralgicznych obszarów działalności wspomagana przez wielowymiarowe raporty umożliwia efektywne zarządzanie ryzykiem. Mechanizmy tworzenia raportów uniemożliwiają popełnienie błędu w obliczeniach, zapewniają rzetelność i przejrzystość analizowanych i raportowanych wyników.

Stała obserwacja procesu kontroli wewnętrznej i realizacji działań naprawczych wspierana przez interaktywne dashboardy i przejrzysty podział zdarzeń na statusy minimalizuje ryzyko operacyjne i związane z nim koszty.